Stapelbar

Ordlista inom Sökmotorvärlden

Det finns en hel del termer och uttryck som folk använder sig av inom sökmotoroptimeringsvärlden. Vissa kan vara bra att läsa mer om för att få en bättre överblick och bättre förståelse för vad som egentligen sägs.
Vissa ord och uttryck kommer vi att skriva mer om här, vissa är tillräckligt stora för att få sin egna lilla sida.

Google Adwords

Google Adwords är Googles namn för deras Pay-per-click annonsering som Google har. Dessa annonser visas sökresultat på Google. De kan även visas på olika innehållssidor som är anslutna till Google Adsense.
För att läsa mer om Google Adwords så kan ni gå till Adwords

Google Adsense

Google Adsense är det nätverk som webmasters kan gå med i för att kunna visa Google annonser på olika sidor. För att läsa mer om Adsense så kan ni gå till Adsense

CTR - Click Through Rate

Detta är ett värde som används när man ska berätta hur många klick en annons har fått. Det är alltså antalet klick / visningar * 100 för att få det i procent.


CPC - Cost Per Click

Det är vad varje klick egentligen har kostat. Detta uttryck hör man oftast med ett annat uttryck som är PPC som är Pay Per Click, där man betalar per klick man får.


PPC - Pay Per Click

Här är det tal om en annonsform där man betalar för varje gång någon klickar på ens annonser. Google AdWords är en sådan annonsform.

Konvertering

ANNELI Oftast så är man nyfiken på att veta hur en konverteringsgrad. Så för varje person som klickar på en annons hur många är det egentligen som genomför den transaktionen som det står om i annonserna. Så en konvertering behöver inte bara vara ett köp, det kan även få en användare som klickat på en annons att tex bli medlem, signa upp sig på ett nyhetsbrev mm.

Duplicate content

Duplicate Content är helt enkelt när texten är snarlik eller exakt likadan som en annan text. Detta kan sökmotorerna se som ett försök att lura sökmotorerna att tro att just den webbplats där texten finns på är större och har mer content/innehåll än vad sidan egentligen har.
Detta kan straffa sig i längden. Därför är det bättre att ha ett unikt innehåll på sin sida. Ofast är det även så med innehåll att är det någon som kopierar en text så brukar oftast den plagierade texten komma längre ner i sökresultatet än vad orginal texten gör.

SEO

Search Engine Optimization eller som vi säger på svenska Sökmotoroptimering. Detta är en förkortning på det jobb som tex vi på Stapelbar AB utför åt våra kunder.
Vi utför ett arbete som ska förbättra våra kunders webbplatser i sökresultatet på olika sökmotorer.


SEM

Search Engine Marketing eller som vi säger på svenska Sökmotormarknadsföring. Det är ett uttryck som egentligen samlar upp allting som har med marknadsföring på sökmotorerna att gör. Vare sig det är via PPC och sponsrade länkar eller det är sökmotoroptimering.


Det var alla uttryck som vi tycker bör vara med här i vår ordlista. De uttryck som är för svåra och kräver lite längre förklaring har vi valt att lägga på undersidor.
Tycker ni några uttryck saknas här på vår Sökmotoroptimerings ordlista så är det bara att säga till så ska vi försöka lägga till det uttrycket ni tycker ska vara med här.
För att komma i kontakt med oss så är ni mer än välkommen att använda vårt kontaktformulär under kontakta oss.

Fjrdingsmansgatan 21
256 56 Helsingborg

Orgnr 556740-2945
Mail: info@stapelbar.se
Webb: www.stapelbar.se
Företaget innehar F-skattsedel